Giresun valiliği
resmi Sitesinde haber aynen böyle;”DOKAP Değerlendirme Toplantısı Kalkınma
Bakanı Cevdet Yılmaz’ın başkanlığında, Doğu Karadeniz Projesi Bölge Kalkınma
İdaresi (DOKAP) kapsamına giren illerin valilerinin katılımıyla 30 Ocak
Çarşamba günü Ankara’da yapıldı.
Yatırımların hızlandırılarak
ekonomik büyüme, sosyal gelişme ve istihdam artışı sağlanarak bölgede yaşayan
vatandaşların refah, huzur ve mutluluğunun arttırılmasının amaçlandığı toplantı
Kalkınma Bakanlığı binasında gerçekleştirildi”
Toplantıya Kalkınma Bakanı Yılmaz´ın yanı sıra Bakan Yardımcısı Mehmet
Ceylan, İlimiz Valisi Dursun Ali Şahin, Trabzon Valisi Dr. Recep Kızılcık,
Artvin Valisi Necmettin Kalkan, Bayburt Valisi Hasan İpek, Gümüşhane Valisi Dr.
Yusuf Mayda, Ordu Valisi Orhan Düzgün, Rize Valisi Nurullah Çakır, Samsun
Valisi Hüseyin Aksoy..”
Ve ilgili müsteşar, müsteşar yardımcıları DOKAP Başkanı ve kalkınma ajansı
yetkilileri katılıyor.
Nedir DOKAP?
Doğu Karadeniz Bölgesel Kalkınma Planı.
1999 bağlantılı 2000 yılından bu yana bu projenin gerçekleşmesi için ilgililer
çalışıyor, toplantılar düzenliyor.
Sonuçta nereye kadar gelindi?
Ben sadece şunu demek istiyorum;” Giresun
çok kapsamlı DOKAP projesinden bu güne dek ne elde etti? İlin halkın sosyal
ekonomik, çevresel kazanımları ne düzeyde?
Kaç kişi yapılan bu kazanımlarla ekmek
parası elde ediyor?
Bu soruların yanıtını ben değil, herhalde
konu ile ilgili amirlerin vermesi gerekiyor.
Benim buradaki gayem, projeyi eksi yönde
eleştirmek falan değil, menfi yönde yapılanları, gelinen noktaların kamuoyu ile
paylaşımıdır. Yoksa, toplanılmış, kararlar alınmış, toplantıya ne kadar kişi
katılmış, bu varsayımlarla hiç ilgilenmiyorum.
DOKAP proje içeriğinde, çok güzel
programlar ve amaçlar hedefler bulunuyor.
2000 yılından bu yana proje ne kadar
hedefine ulaştı? Giresun’da bir şeyler yapıldı da biz mi fark edemiyoruz?
İstihdama yönelik projede bilmek isteriz
işsizlik sorununa ne kadar çare bulundu? Kayıtlı kayıtsız ilimizde 7-8 bin
vatandaş işsiz.
Tabi gazeteci olarak bunları öğrenmek
kamuya yansıtmak bizim kamu görevimizdir.
DOKAP şöyle diyor; “Bölgesel kalkınma
amaçları sosyal, ekonomik ve çevre konularında gözlenen olumsuzlukları
giderecek şekilde ifade edilmiştir.
Bunlar: 1) Bölgenin ekonomik yapısını güçlendirerek
ortalama gelir düzeyini yükseltmek ve bölge içi gelir dağılımını iyileştirmek;
2) Bölgenin sosyal gelişmesini ve
dayanışmayı sağlayarak bölge içi entegrasyonu sağlamak; ve
3) Bölgenin doğal kaynaklarını ve çevre kapasitesini
koruyarak uzun dönemli sürdürülebilir kalkınmayı sağlamaktır.
3.2 Kalkınma Stratejisi - Kalkınma
stratejisi bölgenin temel sorunlarını çözecek bir şekilde ifade edilmiştir. Stratejinin
dört temel bileşeni; ana ulaşım altyapısının geliştirilmesi, çok amaçlı su
kaynaklarının geliştirilmesi, toprak
mülkiyeti ve kullanımının iyileştirilmesi; ve mahalli idarelerin
güçlendirilmesidir. (Ne kadar güçlendi mahalli idareler?Giresun Merkez
Belediyesine neler verildi?) Bu öğelerin oluşturduğu çerçevenin istenen başarıya
ulaşması Bölgenin insan kaynaklarının geliştirilmesine bağlı olacaktır. Bölgelerarası
gelir dağılımının iyileştirilmesi Türkiye Cumhuriyeti Hükümetlerinin büyük önem
verdikleri bir kalkınma amacıdır. Bu iyileşmenin ülkenin ekonomik, sosyal,
kültürel ve siyasal yaşamına katkı sağlayacağına her zaman inanılmıştır.
Bu amaç, 7. Beş Yıllık Kalkınma Planında
ağırlıklı olarak belirtilmiş ve Haziran 2000 tarihinde TBMM’de kabul edilen 8.
Beş Yıllık Kalkınma Planında da aynen tekrarlanmıştır. Artvin, Bayburt,
Giresun, (DOKAP’tan ilimize düşen net pay nedir?) Gümüşhane, Ordu, Rize ve
Trabzon illerini kapsayan Doğu Karadeniz Bölgesi, Türkiye’nin az gelişmiş
bölgelerinden biridir. İpek Yolu üzerinde bulunan bu bölge, uluslararası
ticaretin geliştiği dönemlerde büyük zenginliklere kavuşmuştur.
1917 Bolşevik ihtilalinden sonra,
uluslararası ticaretin azalması, özellikle Karadeniz’i çevreleyen ülkeler
arasında ticaretin durması, Doğu Karadeniz Bölgesi’ni olumsuz yönde etkilemiş
ve bölgenin geri kalmışlığına katkıda bulunmuştur.
Son yıllarda gözlenen olumlu uluslararası
siyasal gelişmeler bu bölgenin kalkınması için yeni fırsatlar yaratmıştır. Bu
yeni olanaklar, Hükümetin, bölgenin gelişmesini hızlandırmak arzusu ile
birleşince, bölge kalkınması için büyük fırsatlar doğmuştur. Türk Hükümeti bu
kararlılığının bir göstergesi olarak, Doğu Karadeniz Bölgesel Gelişme Planı’nı
(DOKAP) hazırlamak üzere Japon Hükümeti’nin teknik yardım olanaklarını
kullanmak üzere başvurmuştur. Japon
Hükümeti bu konuda yetkili olan Japonya Uluslararası İşbirliği Ajansı’nı (JICA)
görevlendirmiştir. Yapılacak çalışmanın içeriği
iki hükümet yetkilileri arasında yapılan görüşmelerde belirlenmiş ve 17 Aralık 1998
tarihinde imzalanmıştır.
Bu çerçevede, Mart 1999 ortasında
Japonya’da başlatılan çalışmalar Ağustos 2000’de tamamlanmıştır. Çalışmalar
sonucunda 8 ciltten oluşan DOKAP Ana Planı hazırlanmıştır.”
Hazırlanan ve çokta uzun içeriği olan bu
projenin semeresini ne zaman alacağız?
Havanda su döğmek istemiyoruz da.
Artık DOKAP meyvelerini almanın zamanı
gelmiştir diye düşünüyorum.