DOKAP'I ANLATALIM BİRAZ...

                Giresun valiliği resmi Sitesinde haber aynen böyle;”DOKAP Değerlendirme Toplantısı Kalkınma Bakanı Cevdet Yılmaz’ın başkanlığında, Doğu Karadeniz Projesi Bölge Kalkınma İdaresi (DOKAP) kapsamına giren illerin valilerinin katılımıyla 30 Ocak Çarşamba günü Ankara’da yapıldı.                 Yatırımların hızlandırılarak ekonomik büyüme, sosyal gelişme ve istihdam artışı sağlanarak bölgede yaşayan vatandaşların refah, huzur ve mutluluğunun arttırılmasının amaçlandığı toplantı Kalkınma Bakanlığı binasında gerçekleştirildi” Toplantıya Kalkınma Bakanı Yılmaz´ın yanı sıra Bakan Yardımcısı Mehmet Ceylan, İlimiz Valisi Dursun Ali Şahin, Trabzon Valisi Dr. Recep Kızılcık, Artvin Valisi Necmettin Kalkan, Bayburt Valisi Hasan İpek, Gümüşhane Valisi Dr. Yusuf Mayda, Ordu Valisi Orhan Düzgün, Rize Valisi Nurullah Çakır, Samsun Valisi Hüseyin Aksoy..” Ve ilgili müsteşar, müsteşar yardımcıları DOKAP Başkanı ve kalkınma ajansı yetkilileri katılıyor. Nedir DOKAP? Doğu Karadeniz Bölgesel Kalkınma Planı. 1999 bağlantılı 2000 yılından bu yana bu projenin gerçekleşmesi için ilgililer çalışıyor, toplantılar düzenliyor. Sonuçta nereye kadar gelindi? Ben sadece şunu demek istiyorum;” Giresun çok kapsamlı DOKAP projesinden bu güne dek ne elde etti? İlin halkın sosyal ekonomik, çevresel kazanımları ne düzeyde? Kaç kişi yapılan bu kazanımlarla ekmek parası elde ediyor? Bu soruların yanıtını ben değil, herhalde konu ile ilgili amirlerin vermesi gerekiyor. Benim buradaki gayem, projeyi eksi yönde eleştirmek falan değil, menfi yönde yapılanları, gelinen noktaların kamuoyu ile paylaşımıdır. Yoksa, toplanılmış, kararlar alınmış, toplantıya ne kadar kişi katılmış, bu varsayımlarla hiç ilgilenmiyorum. DOKAP proje içeriğinde, çok güzel programlar ve amaçlar hedefler bulunuyor. 2000 yılından bu yana proje ne kadar hedefine ulaştı? Giresun’da bir şeyler yapıldı da biz mi fark edemiyoruz? İstihdama yönelik projede bilmek isteriz işsizlik sorununa ne kadar çare bulundu? Kayıtlı kayıtsız ilimizde 7-8 bin vatandaş işsiz. Tabi gazeteci olarak bunları öğrenmek kamuya yansıtmak bizim kamu görevimizdir. DOKAP şöyle diyor; “Bölgesel kalkınma amaçları sosyal, ekonomik ve çevre konularında gözlenen olumsuzlukları giderecek şekilde ifade edilmiştir. Bunlar:  1) Bölgenin ekonomik yapısını güçlendirerek ortalama gelir düzeyini yükseltmek ve bölge içi gelir dağılımını iyileştirmek; 2) Bölgenin sosyal gelişmesini ve dayanışmayı sağlayarak bölge içi entegrasyonu sağlamak; ve 3) Bölgenin doğal kaynaklarını ve çevre kapasitesini koruyarak uzun dönemli sürdürülebilir kalkınmayı sağlamaktır. 3.2 Kalkınma Stratejisi - Kalkınma stratejisi bölgenin temel sorunlarını çözecek bir şekilde ifade edilmiştir. Stratejinin dört temel bileşeni; ana ulaşım altyapısının geliştirilmesi, çok amaçlı su kaynaklarının geliştirilmesi, toprak mülkiyeti ve kullanımının iyileştirilmesi; ve mahalli idarelerin güçlendirilmesidir. (Ne kadar güçlendi mahalli idareler?Giresun Merkez Belediyesine neler verildi?) Bu öğelerin oluşturduğu çerçevenin istenen başarıya ulaşması Bölgenin insan kaynaklarının geliştirilmesine bağlı olacaktır.  Bölgelerarası gelir dağılımının iyileştirilmesi Türkiye Cumhuriyeti Hükümetlerinin büyük önem verdikleri bir kalkınma amacıdır. Bu iyileşmenin ülkenin ekonomik, sosyal, kültürel ve siyasal yaşamına katkı sağlayacağına her zaman inanılmıştır. Bu amaç, 7. Beş Yıllık Kalkınma Planında ağırlıklı olarak belirtilmiş ve Haziran 2000 tarihinde TBMM’de kabul edilen 8. Beş Yıllık Kalkınma Planında da aynen tekrarlanmıştır. Artvin, Bayburt, Giresun, (DOKAP’tan ilimize düşen net pay nedir?) Gümüşhane, Ordu, Rize ve Trabzon illerini kapsayan Doğu Karadeniz Bölgesi, Türkiye’nin az gelişmiş bölgelerinden biridir. İpek Yolu üzerinde bulunan bu bölge, uluslararası ticaretin geliştiği dönemlerde büyük zenginliklere kavuşmuştur. 1917 Bolşevik ihtilalinden sonra, uluslararası ticaretin azalması, özellikle Karadeniz’i çevreleyen ülkeler arasında ticaretin durması, Doğu Karadeniz Bölgesi’ni olumsuz yönde etkilemiş ve bölgenin geri kalmışlığına katkıda bulunmuştur. Son yıllarda gözlenen olumlu uluslararası siyasal gelişmeler bu bölgenin kalkınması için yeni fırsatlar yaratmıştır. Bu yeni olanaklar, Hükümetin, bölgenin gelişmesini hızlandırmak arzusu ile birleşince, bölge kalkınması için büyük fırsatlar doğmuştur. Türk Hükümeti bu kararlılığının bir göstergesi olarak, Doğu Karadeniz Bölgesel Gelişme Planı’nı (DOKAP) hazırlamak üzere Japon Hükümeti’nin teknik yardım olanaklarını kullanmak üzere başvurmuştur.  Japon Hükümeti bu konuda yetkili olan Japonya Uluslararası İşbirliği Ajansı’nı (JICA) görevlendirmiştir.  Yapılacak çalışmanın içeriği iki hükümet yetkilileri arasında yapılan görüşmelerde belirlenmiş ve 17 Aralık 1998 tarihinde imzalanmıştır. Bu çerçevede, Mart 1999 ortasında Japonya’da başlatılan çalışmalar Ağustos 2000’de tamamlanmıştır. Çalışmalar sonucunda 8 ciltten oluşan DOKAP Ana Planı hazırlanmıştır.” Hazırlanan ve çokta uzun içeriği olan bu projenin semeresini ne zaman alacağız? Havanda su döğmek istemiyoruz da. Artık DOKAP meyvelerini almanın zamanı gelmiştir diye düşünüyorum.